FRAGMENT STANOWISKA DEPARTAMENTU PRAWA PRACY
MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ Z 28 SIERPNIA 2009 R. DOTYCZĄCEGO KAR
ZA UJAWNIANIE ZAROBKÓW PRZEZ PRACOWNIKÓW (DPR-II-053-73143/AK/MC/09)
[...]
Departament Prawa Pracy wyjaśnia, że art. 281 kodeksu pracy przewiduje, iż kto
będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu, stosuje wobec pracownika inne
kary niż przewidziane w przepisach prawa pracy o odpowiedzialności porządkowej
pracowników, podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
gwarantuje, że każdemu zapewnia się wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz
wyboru miejsca pracy (art. 65). Tę gwarancję swobody wyboru zatrudnienia
przewidują również przepisy kodeksu pracy, które stanowią, że każdy ma prawo do
swobodnie wybranej pracy (art. 10 k.p.).
Zatem za niedopuszczalne uznać należy
nakładanie na pracowników kar w przypadku rozwiązania stosunku pracy z ich
inicjatywy, nawet jeżeli po ustaniu dotychczasowego zatrudnienia podejmują
pracę w konkurencyjnej firmie.
Za niedopuszczalne należy uznać również
stosowanie kar umownych wobec pracowników kontaktujących się ze związkami
zawodowymi. Zgodnie bowiem z art. 3 ustawy z 3 maja 1991 r. o związkach
zawodowych (Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 854 ze zm.)
nikt nie może ponosić ujemnych następstw z powodu przynależności do związku
zawodowego lub pozostawania poza nim albo wykonywania funkcji związkowej.
W opinii Departamentu stosowanie przez
pracodawców klauzul zakazu ujawniania wysokości osiąganego przez pracownika
wynagrodzenia nie znajduje uzasadnienia w regulacjach kodeksu pracy oraz
kodeksu cywilnego. W obecnym stanie prawnym brakuje wyraźnego przepisu prawa
pracy, który nakazywałby pracownikowi dbanie o dobro zakładu poprzez
nieujawnianie wysokości osiąganego wynagrodzenia. Nie można zatem przyjąć, że
ta klauzula umowna mogłaby być oceniana jako korzystna dla pracownika.
Ponadto dopuszczenie stosowania klauzuli
poufności wynagrodzenia pracownika może również uniemożliwić ustalenie
dyskryminacji płacowej oraz utrudnić pracownikowi dochodzenie roszczeń z tego
tytułu. W ocenie Departamentu nie jest dopuszczalne ograniczenie indywidualnego
uprawnienia pracownika w zakresie ujawniania wysokości własnego wynagrodzenia.
Ograniczenie takie mogłoby również utrudniać obronę zbiorowych praw
pracowniczych, np. w razie nierównego traktowania w zatrudnieniu określonych
grup pracowniczych [...].